vrijdag 20 mei 2011

Annie M.G. Schmidt


Het zal weinig mensen ontgaan zijn, dat vandaag Annie M.G. Schmidt 100 jaar geleden geboren is. De grootste Nederlandse kinderboekenschrijfster was in haar jonge jaren bibliothecaresse in Vlissingen, alvorens ze na de Tweede Wereldoorlog furore maakte als schrijfster.
Behalve kinderboeken schreef ze ook nog een enorme hoeveelheid gedichten, zowel voor kinderen als voor hen, die net als de schrijfster "Altijd acht gebleven" zijn.

Veel van deze gedichten zijn op muziek gezet en zijn klassiekers geworden.

Bij Ada op school was vandaag, net als op veel andere scholen in ons polderlandje, een Annie M.G. Schmidtdag. Er zijn trouwens periodes geweest, dat het hier thuis iedere dag Annie M. G. Schmidtdag was. Wat hebben we veel voorgelezen uit het werk van dit Zeeuws meisje.

Ik durf te stellen, dat ik alle verhalen van Jip en Janneke in de kinderjaren aan mijn klavertje vier heb voorgelezen.

Ook bij de ontvangst van klassen of het wekelijks voorleesuurtje in de bibliotheek van Katwijk aan den Rijn kwam het werk van haar hand goed van pas. Zowel haar verhalen als haar gedichten sloegen aan.
En wie is er in mijn jeugd niet groot geworden met de onvergetelijke liedjes uit "Ja zuster, nee zuster"?
Daarnaast schreef ze ook nog teksten voor cabaret, radio, televisie en musical. Kortom, hier is een duizendpoot bezig geweest, die hoge kwaliteit afleverde. Het is dus niet zo gek, dat overal in het land, en uiteraard ook op mijn blog, aandacht werd besteed aan Annie M.G. Schmidt.

Het grootste compliment, dat haar gemaakt kon worden, is het bedenken van de term "Jip en Janneke-taal".

Dat staat voor helder, voor iedereen begrijpelijk taalgebruik. En dat kenmerkte al haar boeken, of het nu "Otje", "Minoes" of "Pluk van de Petteflet" of haar vele gedichten betreft. Wat dat aangaat gaat daar mijn hert naar uit: speels, vol humor en een beetje anarchistisch. Dit alles is keurig samengevat in één aansprekende titel: "Ik ben lekker stout".

Uiteindelijk is toch de droom van iedere blogger: zo goed worden als Annie M. G. Schmidt!

Alleen al een vondst als de heen en weerwolf....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten